2012. december 1., szombat

Jön a magyar Amazon

Jövőre magyar lokalizációt kap az Amazon.com, ezzel érdekes versenyhelyzet fog kialakulni a hazai e-piacon.

Az Amazon 1994-ben alapított Seattle-ben székeő online kereskedelemmel foglalkozó cég, amely elsősorban könyvek értékesítésével foglalkozott. Föltehetőleg ebből ered rendkívüli érzéke az e-book értékesítésben. Saját e-book olvasója is van, a Kindle, amely ár-érték arányban verhetetlen a többi olvasóhoz képest. Ám azóta kibővült a kínálat az informatikai, technikai világ minden kellékével, szoftverekkel, telefonokkal, laptopokkal, sőt ruhát, filmet és zenét, és akár még ételt is lehet vásárolni az oldalon.

Nem csoda hát, ha összerezzent a magyarországi e-kereskedelmi szakma a hír hallatára, hogy jövőre nálunk is megnyílik az Amazon.

Európában először Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban és Olaszországban ütötte fel a fejét. A közelmúltban pedig Pozsony mellett hozták létre az első Kelet-Közép-európai lerakatot, ahonnan a szlovák, a cseh és a lengyel piacokat látják el áruval, de ha marosan föltehetően a magyar, a román és a horvát is innen fog termékeket kapni.

Az Amazonnak biztos jót fog tenni, ha teljesen lokalizálja a boltját, hiszen a statisztikák szerint a magyarok bizalmatlanok a külföldi e-boltokkal szemben. Köszönhető ez az értelemszerűen adódó nyelvi akadályoknak, és a jótálláshoz kapcsolódó ügyintézéshez. Én személyesen inkább azért nem rendeltem eddig az Amazonról, mert a postaköltséget találom drágának – remélhetőleg ez is mérséklődni fog.

Starcz Ákos, a Shopline vezérigazgatója szerint a magyar e-kereskedelemre az így könnyen elérhetővé váló Kindle, illetve a nyugatról érkező más számítástechnikai eszközök jelentik a legnagyobb veszélyt.

A Kindle

A piacon a versenyt még az teszi érdekessé, hogy szintén jövőre kíván a Tesco, az Auchan és a Media Markt is online boltot nyitni.

Mint átlagos vásárlónak, a verseny elsősorban nekem kedvez. Megítélésem szerint várható volt az Amazon.com eljövetele, inkább azt csodálom, hogy nem történt meg hamarabb, hiszen az eBay aukciós oldal már itt van nálunk pár éve. A többi multinacionális cég döntése is ésszerű. Aki ma elektronikai eszközt akar venni, vagy digitális tartalmat az többnyire először az interneten fog utána nézni a dolognak, és ha már ott van, miért is ne venné meg ott? Bár hazánkban még sokan óvakodnak az internetes vásárlástól, én személy szerint nagyon kényelmesnek találom, és örülök, ha minél több cég teljes áru-adatbázisa fölkerül a Webre, hiszen így a vásárlók könnyebben tájékozódhatnak az árakról, és akár egyből le is csaphatnak a kiválasztott termékre. Bár kétségkívül negatívan érinti az eddig e-kereskedelemmel foglalkozó hazai cégeket a hirtelen nagy számban fölbukkanó konkurencia, de megítélésem szerint minden boltnak jót fog tenni a verseny. El kell majd dönteniük, miben kívánnak megerősödni, miben kívánnak többet nyújtani ellenfeleiknél. A Shopline előnyét pédlául abban látom, hogy számos antikvárium állományát is feldolgozta adatbázisában, és igaz, hogy e-book és a különféle kütyük terén föltehetően alul fog maradni az Amazonnal vagy a Media Markt-tal szemben, ám az említett szolgáltatást ellenfelei nem tudják nyújtani.

Érdekes évnek nézünk elébe.

Források:
Jövőre megnyílik a magyar Amazon
http://index.hu/tech/2012/12/01/jovore_megnyilik_a_magyar_amazon/
Rémálom a magyar webshopoknak
http://hvg.hu/Tudomany/20121128_magyar_amazon
Amazon.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Amazon.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése